Les Cahiers du LABERLIF n°003
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Éditorial
Les Cahiers du Laberlif est la revue scientifique du Laboratoire d’Études et de Recherche en Littératures Française et Francophone (LABERLIF). Instrument de promotion, de diffusion et de vulgarisation des savoirs, Les Cahiers du LABERLIF accorde aussi une attention particulière aux réflexions fondamentales sur les questions relatives aux sociétés et à l’imaginaire occidental et francophone. Le numéro 003 septembre 2023 – varia – réunit des études émanant des scien-ces littéraires, des sciences sociales et des sciences du langage et de la communication. Les dix-huit (18) articles réunis dans ce troisième numéro sont l’œuvre d’enseignants-chercheurs et chercheurs ivoiriens, sénégalais, congolais, béninois, français, marocains, maliens, nigé-riens… avec lesquels le laboratoire entend développer une collabo-ration pérenne.
La première partie du volume est consacrée aux sciences des textes littéraires. Dans cette section, plusieurs chercheurs-contributeurs abordent des thématiques prisées par le champ littéraire. Yetsu Masung’a de l’Université de Toulouse 2 Jean Jaurès évoque, à cet effet, les souvenirs de Chateaubriand lors d’un colloque organisé à Vérone en 1833. S’appuyant sur le tome IV des Mémoires d’outre-tombe de Chateaubriand, Masung’a relève que le congrès de Vérone a été l’élément catalyseur de la détermination de Chateaubriand à restituer à la France la politique souveraine qu’elle avait perdue depuis la fin du règne de Napoléon. Kibouni Lacina Ouattara, quant à lui, passe en revue la dimension polyphonique qu’il voit comme modalité obsessionnelle chez Marguerite Yourcenar. L’auteur étudie, chez cette auteure, les avatars du « je » à l’aune du roman épistolaire. Il en ressort, selon son étude, que la pluralité de voix sonne comme le refus de l’auteur d’accorder la parole à une seule autorité narrative. Houda Naddi, enseignante à l’Université de Fès, analyse un pan de l’altérité dans Au Maroc de Pierre Loti. Cette altérité consiste, selon la contributrice, à jeter un regard sur la femme autochtone marocaine à la lumière de la culture ou de la civilisation occidentale. En procédant ainsi, Loti fait une représentation d’a priori sur l’Autre, mais surtout, sur la gent féminine de Fès. De son côté, Yaya Koné jette un regard sur le dévoilement des crises sociétales chez Le Clézio. Du point de vue du contributeur, Le Clezio propose une pédagogie éducative à partir de l’écriture en vue du règlement des crises ; règlement susceptible de créer une osmose sociétale. Lucien Kouamé Kouadio aborde son étude dans le même sens lorsqu’il fait du proverbe africain un outil au service de l’éducation du citoyen. L’auteur présente ainsi le proverbe comme une panacée dans la résolution des moments de tension et des crises dans le contexte africain. Pour sa part, Fabrice Guéi de l’Université Alassane Ouattara veut comprendre la manière dont la déconstruction de l’action est construite dans On ne sait jamais tout de Luigi Pirandello. Cela lui permet de saisir les procédés dont se sert Pirandello pour renouveler l’écriture dramatique tout en déjouant l’ossature de l’action. En tout état de cause, l’action pirandellienne reste une médiation de la dépersonnalisation de la condition humaine. Sékou Chérif examine, quant à lui, la phrase proustienne à l’aune du silence dans Sodome et Gomorrhe. Le critique explique que malgré la profusion lexicale que fait Proust dans la syntaxe, le passage laisse implicitement percevoir des non-dits et des sous-entendus qui peuvent s’appréhender comme une poétique de l’écriture du silence. Konan Valery Justin N’guessan de l’Université Félix Houphouët-Boigny porte un regard sur l’appareil judiciaire à travers la figure du juge d’instruction dans quelques romans africains. Pour N’guessan, l’analyse du juge d’instruction permet ainsi de lire des traits du rapport droit et littérature et de découvrir une esthétique nouvelle dans le roman judiciaire. Daouda Sylla aborde également son analyse dans la veine du dialogue interdisciplinaire. À cet effet, il fait remarquer que le texte devillien est caractérisé par un accouplement littérature et disciplines technoscientifiques dont l’impact est sans commune mesure dans les formes littéraires actuelles. Suivant un autre paradigme, Ahmadou Ouattara établit un pont conciliant entre conte africain, représenté par Bernard Dadié, et poésie surréaliste, incarnée par Paul Éluard. L’auteur de l’article soutient qu’autant que le conte africain, la poésie surréaliste est un canal de conscientisation et d’émancipation qui trouve son pendant dans des lueurs d’inspirations et surtout dans sa volonté de changer le monde. Réfléchissant sur une autre thématique, Bakari Koné analyse la transgression des normes sociales dans les contes romanesques de Voltaire.
De l’avis de Koné, Voltaire satirise certaines antivaleurs qui se placent de manière quasi insoupçonnée aux antipodes du bien-être individuel et collectif. Quant à Hodé Hyacinthe Ouingnon, il réfléchit sur « les écrits civiques » de François Mauriac pendant la libération de la France du joug de l’oppression. Ouignon montre, à travers cette étude, qu’aux lendemains de la Seconde Guerre Mondiale, Mauriac adopte la posture de l’intellectuel-citoyen, en s’inscrivant opiniâtrement dans l’interdiscours tout en traçant des pistes pour l’avenir à construire. Nanridjanyoho dit Seydou SORO examine les interférences linguistiques et langagières comme fondement de la diversité culturelle dans Frère d’âme de David Diop. Le critique ivoirien voit dans l’œuvre de l’auteur français une variabilité d’emprunts dialectologiques qui sont le corollaire du mixage des artifices oraux fondé sur les adages et les proverbes. De son avis, Diop démontre par-là que les préjugés liés à la maîtrise de la langue ne sont plus une barrière infranchissable dans l’accomplissement du dialogue interculturel.
Dans la section « sciences du langage et de la communication », Guy-Roger Cyriac Gombé-Apondza et Rolph Cyrille Okombi présentent un sujet original portant sur la phrase interrogative alternative en Koyó, une langue localisée dans le nord de la République du Congo. Les deux contributeurs mettent en évidence les caractéristiques de cette langue dont les phrases interrogatives alternatives peuvent, selon eux, être simples ou polaires. Boubacar Abarchi Salissou, Souley Kabirou et Habou Maman Nouhou communiquent sur la lutte contre la migration irrégulière des femmes dans la commune rurale de Kourni, région de Zinder. Pour y parvenir, ces chercheurs nigériens adoptent une méthode mixte : quantitative et qualitative qui leur permettent de se rendre compte que la plupart des personnes sont informées de la migration irrégulière des femmes. Par ailleurs, le projet ProGEM/GIZ/Zinder, au centre de leur recherche, permet l’identification des besoins susceptibles de pallier au problème migratoire. Suivant une pespective différente, le texte de Touré Jean-Baptiste Yao met en lumière les défis liés au marketing d’influence en Côte d’Ivoire. Le contributeur estime, en effet, que le défi de l’indentification de l’influenceur, le manque de confiance des consommateurs et le manque de réglementation appropriée dans le domaine sont autant de problématiques auxquelles sont confrontés les influenceurs ivoiriens. Pour y remédier, le critique propose la transparence, l’honnêteté des influenceurs qui doivent, du reste, produire du contenu de qualité, respectant les normes éthiques.
La troisième partie est consacrée à la section des « sciences sociales ». Youssouf Diakité de l’Université des Lettres et des Sciences Humaines de Bamako ouvre cette section avec une réflexion inédite sur l’évolution des pratiques pédagogiques grâce aux nouvelles technologies de l’information et de la communication. Le chercheur ma-lien met en évidence les tendances actuelles et identifie les défis futurs liés à l’utilisation des TIC dans l’enseignement. Le contributeur relève que les techniques d’enseignement basées sur l’apprentissage en ligne, l’enseignement hybride, la réalité virtuelle, la gamification et l’analyse de données, sont autant d’outils susceptibles d’aider à la transformation des méthodes d’enseignement traditionnelles vers des approches plus interactives, plus personnalisées et flexibles. À la suite de cette contribution, Lamine Touré de l’Université Assane Seck, jette un regard sur la situation de l’enfant en milieu traditionnel manding en Casamance. L’auteur révèle qu’en réalité on ne saurait comprendre l’éducation en milieu mandingue qu’en interrogeant la culture. Ainsi l’enfant manding est soumis à un ensemble de rites d’ordre culturel qui façonnent ou conditionnent son intégration en société.
Yacouba KONÉ, Rédacteur en chef
Yetsu MASUNG’A
Résumé : Chateaubriand reçoit en 1833 une lettre de la duchesse de Berry qui lui demande de venir la rejoindre à Venise. L’ancien diplomate part pour Venise et, arrivant à Vérone, il se souvient que, près de onze années en arrière, il avait pris part au Congrès de Vérone. Que ce congrès était à l’origine du « grand évènement de [sa] carrière politique » : l’expédition d’Espagne. Dans ses Mémoires, Chateaubriand profite de cette escale à Vérone pour jeter un regard sur le passé : il évoque notamment la « misérable jalousie » de Villèle qui avait acté son renvoi du ministère ; le privant ainsi du pouvoir de mener à la réalité ses songes. Des songes dont on s’est fait une idée avec l’intervention de la France en Espagne, en 1823, et qui visent, entre autres, à redonner à l’Armée française tout le prestige qu’elle a perdu depuis l’effondrement du règne de Napoléon. Cependant, l’expédition d’Espagne, que Chateaubriand a vivement souhaitée, a-t-elle permis de restituer à la France son honneur et son rang dans le monde ? Quels sont les effets durables de cette expédition en Espagne au moment où Chateaubriand s’en souvient ? Ferdinand VII, affaibli par la maladie est dans son règne déclinant, et il semble que les aspirations des membres de la coalition aient ouvert la voie à des luttes interminables. L’intérêt de cette communication est de déterminer si les ambitions politiques de Chateaubriand en 1822 ont pu être menées à leur réalisation.
Mots-clés : Chateaubriand, Espagne, Expédition, Restauration, Vérone
Chateaubriand in Verona in 1833: memories and assessment of the Congress of Verona and the expedition to Spain
Abstract: Chateaubriand in 1833 a letter from the Duchess of Berry. She asks him to come and join her in Venice. The former diplomat leaves for Venice and, arriving in Verona, he remembers that, almost eleven years ago, he had taken part in the Congress of Verona. That this congress was at the origin of the « great event of [his] political career »: the expedition to Spain. In his memoirs, Chateaubriand takes advantage of this stopover in Verona to look at the past: he evokes the « miserable jealousy » of Villèle who, in regular contradiction with him, had recorded his dismissal from the ministry; thus, depriving him of the power to bring his dreams to reality. Dreams of which we got an idea with the intervention of the France in Spain, in 1823, and which aim, among other things, to restore to the French Army all the prestige it has lost since the collapse of Napoleon’s reign. However, did the expedition to Spain, which Chateaubriand wished with all his hopes, restore to the France its honor and its rank in the world? What were the lasting effects of this expedition to Spain at the time Chateaubriand remembers? Ferdinand VII, weakened by illness, was in his reign declining, and it seems that the aspirations of the coalition members paved the way for endless struggles. The interest of this communication is to determine whether the political ambitions of Chateaubriand in 1822 could have been carried out to their realization.
Keywords: Chateaubriand, Restoration, Spain, Shipping, Verona
Kibouni Lacina OUATTARA
Résumé : La question de la polyphonie occupe une place prépondérante dans la création romanesque contemporaine. Marguerite Yourcenar, à l’instar de ses pairs, l’inscrit au cœur de sa scripturalité. Notre réflexion sur ses romans épistolaires, intitulée « La polyphonie comme modalité obsessionnelle du roman français contemporain : les avatars du « je » dans les romans épistolaires de Marguerite Yourcenar » tente de répondre aux interrogations relatives à l’introduction harmonieuse d’une pluralité de voix dans l’instance narrative. En d’autres termes, le « je », narrateur principal du récit, loge et renferme une multiplicité de voix, laissant transparaître les idéologies et les propos des personnages dont il assure la narration. Ce faisant, le « jese mue régulièrement en « nous » ou en « on », collectivisant ou généralisant l’énoncé proliféré. Cette polyphonie, discernable et résonnante dans l’espace romanesque yourcenarien, rend la narration discontinue. Derrière ce foisonnement de voix apparent, se profile le désir de renouveler l’écriture romanesque par le refus d’accorder à une seule autorité narrative l’assurance de la narration et de rompre avec la linéarité dans les textes romanesques.
Mots-clés : Énonciation, Narration, Polyphonie, Roman Épistolaire, Voix
Polyphony as an obsessive modality in Marguerite Yourcenar: the avatars of the « I » in the epistolary novel
Abstract: The question of polyphony occupies a preponderant place in contemporary romantic. Marguerite Yourcenar, like her peers, places it at the heart of her scripturality. Our reflexion on her epistolary novels, entitle « Polyphony as an obsessive modality of the contemporary French novel: the avatars of the « I » in the epistolary novels of Marguerite Yourcenar » attempts to answer questions relating to the harmonious introduction of the plurality of voices in the narrative instance. In other words, the « I » main narrator of the story, accommodates and encloses a multiplicity of voices allowing the ideologies and the words of his characters to shine through, for which he ensures the narration. In doing so, the « I » regularly changes into « we » or « we », collectivizing or generalizing the proliferated utterance. This polyphony, discernible and resonant in yourcenarian romantic space, makes the narration discontinuous. Behind this apparent abundance of voices, there is a desire to renew novel writing by refusing to grant a single narration authority the assurance of narration and to break with linearity in romantic texts.
Keywords: Enunciation, epistolary novel, narration, polyphony, voice
Houda NADDI
Résumé : Loti, comme tous les écrivains voyageurs, présente un regard exogène en décrivant, à la façon de l’Occidental supérieur et civilisé, les femmes de la ville de Fès. En effet, la culture de l’auteur, ayant construit des modèles de sociétés et d’individus, finit par se confondre avec le référent, voire par le dépasser. En somme, Loti souligne implicitement la supériorité occidentale et loue les mœurs chrétiennes, en comparaison avec celles des autochtones. Il s’agit, bien sûr, d’une perception de l’autre qui procède de l’exotisme. Chez l’écrivain, les femmes demeurent généralement magnifiées dans les descriptions qu’il trace. Ces portraits s’avèrent les lieux où se déploient les fantasmes et l’altérité telle que Loti la perçoit. Le portrait qu’il brosse des femmes est tantôt un portrait de groupe statique en pied ou celui d’une seule femme saisie dans une posture érotique, tantôt un portrait dynamique mettant en relief la démarche et la désinvolture de ces femmes. Mais dans tous les cas, l’écrivain accentue l’exotisme de ces femmes pour en faire des objets sensuels qui célèbrent l’amour et le plaisir des sens. En prétendant peindre la gent féminine de Fès, Loti s’inspire de l’orientalisme et brosse un récit qui devient en réalité une représentation d’à priori sur l’autre, une connaissance intériorisée par l’écrivain, avant même le départ, et que son voyage au Maroc permet de ressortir.
Mots clés : Altérité, Exotisme, Femme, Occidental, Orientalisme, Regard exogène
Women in Au Maroc by Pierre Loti
Abstract: Loti, like all travel writers, presents an exogenous view by describing in his own way that of the superior and civilized Westerner, the women of the city of Fez. Indeed, the author’s culture, having constructed models of societies and individuals, ends up merging with the referent, even surpassing it. In short, Loti’s implicitly emphasizes Western superiority and praising Christian mores in comparison with those of the natives. This is, of course, an exotic perception of the other. In the writer’s descriptions, generally, women are magnified. These portraits prove to be the places where fantasies and otherness such as Loti perceives it. His portrayal of the women is sometimes a static full-length group portrait or a single woman captured in an erotic posture, sometimes a dynamic portrait highlighting the women’s gait and casualness, but in all cases, the writer accentuates the exoticism of these women to make them sensual objects that celebrate love and the pleasure of the senses. By purporting to paint the female gender of Fez, Loti is inspired by orientalism and paints a story that actually becomes a representation of preconceptions about the other, a knowledge internalised by the writer, even before departure, and which his trip to Morocco brings out.
Key words: Exogenous gaze, Exoticism, Orientalism, Otherness, Westerner, Woman.
Yaya KONÉ
Résumé : La lecture des romans Désert (1980) et Ourania (2006) de J.M.G. Le Clézio est instructive. Elle offre l’occasion de saisir le comportement à la fois inique, cynique et brutal de la volonté de puissance des européens. À ce sujet, il s’y perçoit des peuples abandonnés à leur triste sort avec un « mal de vivre » sans précédent. En contrepoids à cet excès, Le Clézio propose une pédagogie éducative à partir de l’écriture en vue de l’homogénéité sociétale. Cet article permet ainsi de poser les questions des conséquences fâcheuses de la politique impérialiste. Mais au-delà, il donne l’occasion d’éduquer l’humanité sur la quête de l’harmonie sociale et sociétale à travers le monde.
Mots–clés : Dévoilement, Fusion, Homogénéité, Hypostase, Pédagogie
Crisis unveiling and societal pedagogy in Désert and Ourania: Jean-Marie Gustave Le Clézio’s creative process
Abstract: Reading the novels Désert (1980) and Ourania (2006) by J.M.G. Le Clézio is instructive. It offers the opportunity to grasp the iniquitous, cynical and brutal behavior of the will to power of Europeans. On this subject, he perceives peoples abandoned to their sad fate with an unprecedented « sickness of living ». As a counterweight to this excess, Le Clézio offers an educational pedagogy based on writing with a view to societal homogeneity. This article thus makes it possible to ask questions about the unfortunate consequences of imperialist policy. But beyond that, it provides an opportunity to educate humanity on the quest for social and societal harmony across the globe.
Keywords: Fusion, Homogeneity, Hypostasis, Pedagogy, Unveiling
Lucien Kouamé KOUADIO
Résumé : Aujourd’hui, nous constatons une forte recrudescence des réseaux sociaux comme Facebook, Whattsapp et Tiktok, etc. dans le monde entier, généralement et particulièrement en Afrique, dont les conséquences sont la dépravation des mœurs, la promotion des attitudes homophiles, l’abandon des us et coutumes et des valeurs traditionnelles culturelles africaines. Genre littéraire oral succinct ou laconique, parole de sagesse et de vérité générale et intemporelle empreinte d’images qu’on émet pendant une situation précise de communication pour donner des conseils, pour éveiller des consciences, pour éduquer, pour blâmer, pour régler des litiges ou pour rendre un verdict, le proverbe africain, objet de cette étude, est reconnu, en Afrique, comme un moyen indispensable dans l’éducation de toutes les générations pour une société exempte de crises; d’où l’intérêt de cette étude.
Mots clé : Attitudes homophiles, Citoyen moderne, Éducation, Proverbe africain, Réseaux sociaux, Us et coutumes
The African proverb at the service of modern citizen-s education
Abstract: Today, we are seeing a strong upsurge in social networks like Facebook, Whattsapp and Tiktok, etc. throughout the world generally and particularly in Africa, the consequences of which are the depravity of morals, the promotion of homophilic attitudes, the abandonment of habits and customs and traditional African cultural values. Succinct or laconic oral literary genre, word of wisdom and general and timeless truth imprinted with images that are emitted during a specific communication situation to give advice, to awaken consciences, to educate, to blame, to settle disputes or to render a verdict, the African proverb, the subject of this study, is recognized in Africa as an indispensable means in the education of all generations for a society free from crises; hence the interest of this study.
Keywords: African proverb, Education, Homophile Attitudes, Modern citizen, Social networks, Us and customs
Loua Fabrice GUEI
Résumé : L’investigation a permis de mettre en évidence le contenu de l’action dans On ne sait jamais tout qui révèle une manifestation déconstructionniste, mais novatrice sur le plan dramatique. En effet, en entravant le principe de l’ossature théâtrale, malgré la fin de l’intrigue, le processus de la construction de l’action participe de la volonté de l’auteur d’envisager un théâtre novateur et réformé axé sur la critique de l’action, du personnage, des didascalies qui sont des constituants instruisant le lecteur-spectateur sur les conditions techniques de l’organisation de l’action. Au-delà de l’originalité dramatique, l’action pirandellienne reste une médiation de la dépersonnalisation de la condition humaine.
Mots clés : Action, Déconstruction, Didascalie, Progression statique, Rebondissement
Understanding the deconstruction of action in Luigi Pirandello’s On ne sait jamais tout
Abstract: The investigation revealed the content of the action in On ne sait jamais tout, which reveals a deconstructionist yet dramatically innovative manifestation of the theatrical framework. In spite of the end of the plot, the process of constructing the action is part of the author’s desire to envisage an innovative and reformed form of theatre, centred on the criticism of the action of the didascalia character, which is a constituent that introduces the reader-spectator to the technical criticisms of the organization of the action. Beyond its dramatic originality, Pirandel’s action remains a mediation of the depersonalization of the human condition.
Keywords: Action, Construction, Didascalies, Static progression, Plot Twits
Sékou CHERIF
Résumé : Sodome et Gomorrhe constitue l’œuvre où Marcel Proust met en résonnance l’homosexualité. Il accentue, dans ce volume, la théorisation de cette orientation sexuelle dans un fragment qui semble la plus longue phrase de toute la Recherche. Toutefois, malgré la profusion lexicale dont fait usage l’écrivain dans la syntaxe, le passage laisse implicitement percevoir des non-dits et des sous-entendus qui peuvent s’appréhender comme une poétique de l’écriture du silence. De facto, le silence, perçu comme l’indicible ou le voilé, est manifeste dans le texte proustien. L’intérêt de cet article consiste à déceler, à travers la stylistique et la sémiotique, le silence latent de cette section narrative afin de révéler le sens qu’elle recouvre.
Mots-clés : Fragment, Implicite, Proustien, Sémiotique, Silence Narratif
The Proustian sentence, a fragment put to the test of silence in Sodom and Gomorrah
Abstract: Sodom and Gomorrah is the work in which Marcel Proust resonates with homosexuality. He accentuates, in this volume, the theorization of this sexual orientation in a fragment which seems to be the longest sentence of all the Research. However, despite the lexical profusion used by the writer in his syntax, the passage implicitly reveals the unspoken and the implied, which can be understood as a poetics of silent. In fact, silent, perceived as the unspeakable or veiled, is manifest in the Proustian text. The interest of this article consists, through stylistics and semiotics, in detecting the latent silence of this narrative section in order to reveal the meaning behind it.
Keywords : Fragment, Implicit, Narrative Silence, Proustian, Semiotics
Konan Valery Justin N’GUESSAN
Résumé : Cette étude porte sur la représentation du juge d’instruction dans le roman africain, suivant la logique du mouvement droit et littérature. Si la création de ce personnage se nourrit d’une distance évidente entre le réel judiciaire et l’imagination romanesque, elle permet de questionner l’instruction judiciaire. L’exercice de cette fonction oscille entre une posture de transgression et de conformité à l’ordre juridique. Les œuvres examinées proposent une réflexion sur la pratique judiciaire et le rôle du droit à travers une focalisation sur des actes de désorganisation des règles établies qui conduisent à des condamnations gratuites et injustes des justiciables. L’analyse du juge d’instruction permet de lire des traits du rapport droit et littérature et de découvrir une esthétique nouvelle dans le roman judiciaire.
Mots-clés : Droit, Juge d’instruction, Justice, Littérature, Roman africain
The investigating judge in three African novels: Le Nouveau juge, Du miel sous les galettes and La Salve des innocents
Abstract: This study focuses on the representation of the examining magistrate in the African novel, following the logic of the law and literature movement. If the creation of this character feeds on an obvious distance between the judicial reality and the romantic imagination, it makes it possible to question the judicial instruction. The exercise of this function oscillates between a posture of transgression and compliance with the legal order. The works examined offer a reflection on judicial practice and the role of law through a focus on acts of disorganization of established rules that lead to gratuitous and unfair convictions of litigants. The analysis of the examining magistrate makes it possible to read features of the relationship between law and literature and to discover a new aesthetic in the judicial novel.
Keywords: African novel, Examining magistrate, Justice, Law, Literature
Daouda SYLLA
Résumé : Patrick Deville est un romancier contemporain dont les œuvres s’ouvrent à plusieurs discours, genres, textes domaines épistémologiques, disciplines scientifiques, etc. En s’inscrivant dans une perspective dialogique et transtextuelle débouchant sur une interdisciplinarité, cette contribution entend décrire les liens entre le roman devillien et les dispositifs scientifiques afin d’en dégager les enjeux qui découlent. Il s’agit en autres d’identifier l’intertextualité ou les discours scientifiques présentes dans les œuvres, de présenter leurs impacts sur la forme et le discours romanesque ainsi que le message que l’auteur souhaite véhiculer à travers cette pratique scripturale interdisciplinaire centrée sur le discours de la science.
Mots-clés : Détour scientifique, interdisciplinarité, interdiscursivité, intergénéricité, Intertextualité
The devilian novel at the confluence of scientific discourse: towards and interdisciplinary aesthetics
Abstract: Patrick Deville is a contemporary novelist whose works open up to several discourses, genres, texts, epistemological fields, scientific disciplines, etc. By being part of a dialogical and transtextual perspective leading to an interdisciplinarity, this contribution intends to describe the links between the Devillian novel and scientific devices in order to identify the issues that arise. It is also a question of identifying the intertextuality or the scientific discourses present in the works, of presenting their impacts on the form and the novelistic discourse as well as the message that the author wishes to convey through this interdisciplinary scriptural practice centered on the discourse of science.
Keywords: Interdisciplinarity, interdiscursivity, intergenericity, Intertextuality, Scientific detour
Ahmadou OUATTARA
Résumé : Parler du conte africain revient à aborder le pouvoir créatif du langage qui allie le merveilleux au réel, afin d’asseoir un code de conduite au sein de la société. Il plonge l’Homme dans un monde irréel et merveilleux où l’inconscient supplante la raison. De même que la parole poétique surréaliste, le conte africain, dans un élan d’émancipation, est un canal de conscientisation. Le conte et la poésie apparaissent comme un moyen d’évasion qui fuit la réalité abrupte et violente. Alors, comment les artistes, conciliant leur vision, se dévoilent-ils révolutionnaires et novateurs ? Une telle approche, au moyen des méthodes thématique et sociocritique, informe que le décodage et l’analyse des indices langagiers du conte et de la poésie surréaliste dans Le pagne noir de Bernard B. DADIÉ et Poésie ininterrompue de Paul ÉLUARD se présentent comme une tâche délicate dont l’objectif fondamental s’inscrit dans le rapport que ces deux genres voisins entretiennent, entre eux, dans le traitement des données. Les deux expressions artistiques que sont le conte et la poésie surréaliste, se consacrent à une démocratisation des réalités sociales. L’analyse aboutit au fait que les deux genres convoqués mettent en exergue le sens du merveilleux et du rêve, les lueurs d’inspiration qui, de manière esthétique, façonnent l’imaginaire construit par non seulement des croyances, mais aussi par des visions afin de changer le monde.
Mots-clés : Conte africain, Conciliation, Émancipation, Poésie surréaliste, Vision
African story and surrealist poetry: two conciliating visions in an empowering perspective
Abstract : Talking about the African tale amounts to addressing the creative power of language which combines the marvelous with the real, in order to establish a code of conduct within society. It plunges Man into an unreal and marvelous world where the unconscious supplants reason. Just like the surrealist poetic word, the African tale, in a surge of emancipation, is a channel of awareness. Storytelling and poetry appear as a means of escape that escapes the abrupt and violent reality. So how do artists, reconciling their vision, reveal themselves to be revolutionary and innovative? Such an approach, by means of thematic and sociocritical methods, indicates that the decoding and analysis of the linguistic clues of the tale and surrealist poetry in Le pagne noir by Bernard B. DADIÉ and Poésie ininterrupte by Paul ÉLUARD presents itself as a task delicate whose fundamental objective is part of the relationship that these two neighboring genres maintain with each other in the processing of data. The two artistic expressions of storytelling and surrealist poetry are dedicated to the democratization of social realities. The analysis leads to the fact that the two genres summoned highlight the sense of the marvelous and the dream, the glimmers of inspiration which, in an aesthetic way, shape the imagination constructed by not only beliefs, but also by visions in order to to change the world.
Keywords: African tale, Conciliation, Emancipation, Surrealist poetry, Vision
Bakari KONÉ
Résumé : Dès que le nom de Voltaire retentit, la plupart des critiques ne retiennent de lui que les valeurs de l’intolérance religieuse, de justice et de liberté. Pourtant, Voltaire défend et fait la promotion d’autres normes sociales dont il satirise la transgression, sans concession. Ce texte s’attèle à analyser minutieusement la dénonciation de certaines antivaleurs qui se placent de manière quasi insoupçonnée aux antipodes du bien-être individuel et collectif. Cette étude met singulièrement l’accent sur l’hypocrisie, l’arrogance, la malhonnêteté, l’égoïsme, la corruption, l’incompétence professionnelle et leurs épouvantables répercussions sociales.
Mots clés : Bien-être, Injustice, Intolérance, Liberté, Normes sociales
Abstract: As soon as the name of Voltaire resounds, most of the critics retain of him only the values of religious intolerance, justice and freedom. However, Voltaire defends and promotes other social norms whose transgression he satirizes, without concession. This text sets out to meticulously analyze the denunciation of certain anti-values that place themselves, almost unsuspected, at the antipodes of individual and collective well-being. This study places special emphasis on hypocrisy, arrogance, dishonesty, selfishness, corruption, professional incompetence and their appalling social repercussions.
Keywords: Freedom, Injustice, Intolerance, Social norms, Well-being
Hodé Hyacinthe OUINGNON
Résumé : Cette étude porte sur la posture scripturale de François Mauriac au Figaro après la Libération. Elle vise à montrer qu’aux lendemains de la Seconde Guerre Mondiale, cet écrivain polygraphe, adoptant la posture de l’intellectuel-citoyen, s’est opiniâtrement inscrit dans l’interdiscours en traçant des pistes pour l’avenir à construire. L’analyse met en scène un écrivain écrivant engagé, qui se pose comme une conscience forte au cœur de la tourmente des années noires. Les stratégies scripturales mobilisées par cette figure majeure de la littérature française, les tensions de son jeu spéculaire via la scène du périodique sont également mises en exergue dans cette étude en prise sur une approche pragmatique du langage.
Mots clés : Écrits civiques, Figaro, Mauriac, Périodique, Posture
Civic writings of Mauriac to Figaro after the Liberation: voices and ways of a writer writing
Abstract: This study focuses on the scriptural posture of François Mauriac to Figaro after Liberation. Il aims to show after the Second World War this polygraph writer taking the position of an intellectual-citizen has thoughtfully registered himself into the interspeech in finding how to build the future. The analysis stages a devoted writer writing who represents a strong conscience in the heart of the turmoil of the black years. The scriptural strategies mobilized by this major character in the French literature, the pressure of his specular game through the scene of the periodic. They are brought about in this study in view, in order to get a pragmatic approach.
Key-words: Civic writings, Figaro, Mauriac, Periodic, Posture
Nanridjanyoho dit Seydou SORO
Résumé : Les interférences linguistiques et langagières sont des marques et des indices d’interaction culturelle. Leur présence dans le récit diopien résulte des échanges entre les divers personnages issus d’univers culturellement distincts : l’Occident et l’Afrique. Parmi ces protagonistes, plusieurs ignorent les exigences grammaticales françaises et s’expriment à travers une variabilité emprunts dialectologiques, et bien d’autres artifices oraux, comme les adages et les proverbes. Ces procédés de mixage des langues et des dialectes sont des spécificités du roman de David Diop, puisqu’ils alternent le français et un système de langage africain pour relever les défis de la dissemblance culturelle. Ce faisant, Diop démontre que les préjugés liés à la maîtrise de la langue ne sont plus une barrière infranchissable dans l’accomplissement du dialogue interculturel. Ainsi, à travers l’interconnexion des faits langagiers, le romancier français crée différents sillons essentiels de l’altérité dans les interstices du récit de guerre. De ce fait, il lève toute équivoque sur les dissemblances raciales et ethniques en élargissant son lexique à la civilisation occidentale, aux traditions et coutumes africaines pour rendre possible le métissage linguistique et culturel.
Mots-clés : Altérité, Diversité, Interculturel, Interférence, Interlangue
Abstract: Linguistic and language interference are marks and cues of cultural interaction. Their presence in the diopian story results from exchanges between the various characters from culturally distinct universes: the West and Africa. Among these protagonists, many have no knowledge of French grammatical requirements. They then express themselves through numerous dialectological borrowings, and many other oral artifices, such as adages and proverbs. This process makes Frère d’âme a novel that mixes French and an African language system. Through his writing style, Diop links dialects to fictional discourse and demonstrates that the prejudices linked to mastery of the language are no longer an insurmountable barrier in the accomplishment of intercultural dialogue. All the more so because through linguistic facts, different essential lines of otherness develop in the interstices of the war story. As a result, the French novelist removes all ambiguity about racial and ethnic dissimilarities, giving free rein to his characters who express themselves as they wish. Thus, by expanding its lexicon to Western civilization and African traditions and customs, it makes linguistic and cultural mixing possible.
Keywords: Diversity, Intercultural, Interference, Interlanguage, Otherness
Guy-Roger Cyriac GOMBÉ-APONDZA & Rolph Cyrille OKOMBI
Résumé : Localisé au nord de la République du Congo, principalement dans la sous-préfecture d’Owando et ses environs, puis classé au C24 par Malcolm GUTHRIE, le Koyó compte plusieurs types de phrase interrogative parmi lesquels figure la phrase interrogative alternative. En effet, étant revêtue d’une modalité interrogative, celle-ci permet aux locuteurs Koyó de se questionner, tout en présentant l’option entre deux possibilités. D’où elle est construite grâce à la coordination alternative, en l’occurrence suite à l’association de deux propositions indépendantes par le biais de la conjonction de coordination ô « ou ». De même, ses propositions indépendantes, dont la seconde peut avoir plusieurs constituants primaires implicites, s’ils sont déjà employés dans la première proposition, permettent, sur le plan sémantique, d’identifier les phrases interrogatives alternatives simple et polaire.
Mots-clés : Alternative, Interrogative, Koyó, Phrase
Alternative interrogative sentence in Koyó
Abstract: Located in the north of the Republic of Congo, mainly in the sub-prefecture of Owando and its surroundings, then classified as C24 by Malcolm GUTHRIE, Koyó has several types of interrogative sentence, including the alternative interrogative sentence. Indeed, being coated with an interrogative modality, it allows Koyó speakers to question themselves, while presenting the option between two possibilities. From where it is built thanks to the alternative coordination, in this case following the association of two independent propositions by means of the coordinating conjunction ô « or ». Similarly, its independent clauses, the second of which can have several primary constituents implicit, if they are already used in the first clause, allow, on the semantic level, to identify the simple and polar alternative interrogative sentences.
Keywords : Alternative, Interrogative, Koyó, Sentence
BOUBACAR ABARCHI Salissou, SOULEY Kabirou & HABOU MAMAN Nouhou
Résumé : Le présent travail de recherche s’inscrit dans le champ de la communication pour le développement. C’est ainsi que le sujet de recherche proposé est intitulé « l’Impact de la communication pour le changement social (CCS) dans la lutte contre la migration irrégulière des femmes dans la Commune Rurale de Kourni, Région de Zinder (Niger) : Cas du ProGEM/GIZ/Zinder». En effet, l’objectif principal de cette étude, est d’analyser les pratiques communicationnelles utilisées par le ProGEM/GIZ afin de cerner leur impact sur la population de la Commune Rurale de Kourni. Pour ce faire, nous avons adopté une méthode mixte : quantitative et qualitative. Les résultats obtenus ont montré, dans un premier temps, que la quasi totale des interrogés sont suffisamment informés par rapport à la question de la migration irrégulière des femmes à travers les activités de la communication entreprises par le ProGEM/GIZ/Zinder. Deuxièmement, les résultats ont prouvé la participation de la population aux différentes actions de communication. Troisièmement, il ressort de ces résultats, une importante participation de la population aux activités de communication et motivée par plusieurs raisons : s’informer, apprendre, comprendre, écouter, être sensibilisé.
Mots clés : Communication pour le développement, Communication participative pour le changement social, Impact, Migration irrégulière, ProGEM/GIZ/Zinder
Communication and fight against irregular migration of women in the rural commune of Kourni, Zinder region (Niger): case of ProGEM /GIZ Zinder
Abstract: This research work falls within the field of communication for development. This is how the proposed research topic is entitled “The Impact of Communication for Social Change (CCS) in the fight against irregular migration of women in the Rural Commune of Kourni, Zinder Region (Niger): Case of ProGEM/GIZ/Zinder”. Indeed, the main objective of this study is: to analyze the communication practices used by ProGEM/GIZ in order to identify their impact on the population of the Rural Commune of Kourni. To do this, we adopted a mixed method: (quantitative and qualitative). The results obtained showed, firstly, that almost all of those interviewed are sufficiently informed about the issue of irregular migration of women through the communication activities undertaken by ProGEM/GIZ/Zinder. Secondly, the results proved the participation of the population in the various communication actions. Thirdly, these results show significant participation of the population in communication activities, motivated by several reasons (to be informed, to learn, to understand, to listen, to be aware).
Keywords: Communication for development, Impact, Irregular migration, Participatory communication for social change, ProGEM/GIZ/Zinder
Touré Jean-Baptiste YAO
Résumé : Cet article aborde les défis et enjeux du marketing d’influence en Côte d’Ivoire. Bien que le marketing d’influence soit une stratégie efficace pour atteindre les consommateurs en ligne et renforcer la crédibilité de la marque, en Côte d’Ivoire, il est confronté à des défis tels que le défi de l’indentification de l’influenceur pertinent pour la marque, le manque de confiance des consommateurs et le manque de réglementation appropriée dans le domaine. Notre article analyse ces différents défis du marketing d’influence dans le pays et recommande de travailler avec des influenceurs pertinents et crédibles, d’investir dans la production de contenu de qualité et d’avoir une conduite éthique. En surmontant ces défis, le marketing d’influence en Côte d’Ivoire gagnerait en efficacité et pourrait apporter des bénéfices significatifs à l’économie et à la société ivoirienne à travers la création d’emplois, le développement des industries créatives, l’attraction d’investissements étrangers, la promotion de la culture ivoirienne et l’influence sur les habitudes de consommation. Nous concluons que le marketing d’influence peut offrir des avantages significatifs pour l’économie et la société ivoirienne, à condition de surmonter les défis existants.
Les mots clés : communication, marketing d’influence, influenceurs, défis, enjeux
Challenges and issues of influencer marketing in Côte d’Ivoire
Abstract: This article addresses the challenges and issues of influencer marketing in Ivory Coast. Although influencer marketing is an effective strategy to reach consumers online and build brand credibility, in Ivory Coast it faces challenges such as the challenge of identifying the relevant influencer for the brand, the lack of consumer confidence and the lack of appropriate regulation in the field. Our article analyzes these different challenges of influencer marketing in the country and recommends working with relevant and credible influencers, investing in the production of quality content and having ethical conduct. By overcoming these challenges, influencer marketing in Ivory Coast would gain in effectiveness and could bring significant benefits to the Ivorian economy and society through job creation, development of creative industries, attraction foreign investment, the promotion of Ivorian culture and the influence on consumption habits. We conclude that influencer marketing can offer significant benefits for the Ivorian economy and society, provided that existing challenges are overcome.
Keywords: communication, influencer marketing, influencers, Challenges, Issues
Youssouf DIAKITE
Résumé : Cet article examine l’évolution des « pratiques pédagogiques » (M. L. Bosse & D. Zagar 2016, p. 2) à la lumière des Nouvelles Technologies de l’Information et de la Communication (NTIC). Les NTIC, comprenant les ordinateurs, les appareils mobiles, l’internet et les logiciels éducatifs, ont radicalement transformé le paysage de l’éducation ces dernières décennies. L’objectif de cette étude est de mettre en évidence les tendances actuelles et d’identifier les défis futurs liés à l’utilisation des NTIC dans l’enseignement. Cette recherche analyse les tendances actuelles en matière d «’intégration des NTIC dans les pratiques pédagogiques. » (C. Cleary, A. Akkari, & D. Corti, 2008 p. 22) Elle met l’accent sur des exemples concrets de leur utilisation dans différentes disciplines. Cela permet d’illustrer les tendances actuelles et les défis auxquels sont confrontées lesdites pratiques pédagogiques. Dans cette entremise, cette investigation met en évidence l’impact significatif des NTIC sur l’évolution des pratiques pédagogiques. Bien qu’elles offrent des opportunités prometteuses, leur utilisation dans l’enseignement nécessite une réflexion approfondie. Une collaboration entre les enseignants, les décideurs politiques et les chercheurs est essentielle pour relever ces défis et exploiter pleinement le potentiel des NTIC dans l’éducation.
Mots clés : éthique, formation des enseignants, inégalités d’accès, intégration des NTIC, pratiques pédagogiques
The evolution of teaching practices thanks to NTIC: current trends and future challenges
Abstract: This article examines the evolution of “pedagogical practices” (Bosse, M. L., & Zagar, D. 2016, p. 2) in the light of New Information and Communication Technologies (NTIC). ICTs, including computers, mobile devices, the Internet and educational software, have radically transformed the educational landscape in recent decades. The objective of this study is to highlight current trends and identify future challenges related to the use of NICTs in education. This research analyzes the current tendencies as regards “integration of the NTIC in the teaching practices. (Cleary, C., Akkari, A., & Corti, D., 2008 p. 22) It emphasizes concrete examples of their use in different disciplines. This serves to illustrate current trends and the challenges faced by said pedagogical practices. In this mediation, this investigation highlights the significant impact of NTIC on the evolution of teaching practices. Although they offer promising opportunities, their use in education requires careful consideration. Collaboration between teachers, policymakers and researchers is essential to meet these challenges and fully exploit the potential of NICTs in education.
Keywords: ethics, teacher training, inequalities of access, integration of NICTs, teaching practices.
Lamine TOURE
L’enfant en milieu traditionnel manding en Casamance : entre la société, la culture et l’éducation
Résumé : Chez les Manding, la place de l’enfant dans la société, les attentes placées en lui font qu’il est soumis à un ensemble de parcours qui déterminent son éducation. Celle-ci est le reflet de la culture, d’autant plus que les nombreux rites qui façonnent l’enfant de la naissance à l’adolescence ont pour objectif de faire de lui un adulte accompli, capable d’assumer ses responsabilités. Dans les milieux ruraux, notamment Maroncounda, Bambaly, Ainoussalam, Nimaya, dans lesquels nous avons mené nos recherches, l’enfant est très tôt mis à l’épreuve à travers les premières missions qui lui sont confiés dans les travaux champêtres et rizicoles. Cela lui permet d’affronter la réalité de son époque en côtoyant, dans cet exercice, ses semblables. Dans ce cercle, les amitiés se tissent et les groupes d’âges se forment propulsant l’enfant dans un autre univers du processus de sa socialisation. Entre la famille et la société, l’éducation de l’enfant est ainsi marquée par la culture que lui transmettent ces divers univers entre lesquels il oscille. Cet article qui cherche à traiter la problématique autour de la socialisation de l’enfant en milieu traditionnel manding se fixe comme objectif de saisir ce dernier à travers la société qui le façonne par le biais de la culture dans laquelle il beigne à travers une démarche qualitative.
Mots-clés : Casamance, Culture, Éducation, Enfants manding, Sénégal, Société
The child in a traditional Manding environment in Casamance: between society, culture and education
Abstract: Among the Mandingos, the place of the child in society, the expectations placed on him mean that he is subject to a set of paths that determine his education. This is a reflection of the culture, especially since the many rites that shape the child from birth to adolescence aim to make him an accomplished adult, capable of assuming his responsibilities. In the rural areas, in particular Maroncounda, Bambaly, Ainoussalam, Nimaya, in which we carried out our research, the child is very early put to the test through the first missions entrusted to him in the field and rice-growing work. This allows him to face the reality of his time by rubbing shoulders, in this exercise, with his appearances. In this circle, friendships are forged and age groups are formed, propelling the child into another universe of the process of his socialization. Between the family and society, the education of the child is thus marked by the culture transmitted to him by these various universes between which he oscillates. This article, which seeks to deal with the problem around the socialization of the child in a traditional Manding environment, sets itself the objective of grasping the latter through the society that shapes him through the culture in which he lives through a qualitative approach.
Keywords: Casamance, Culture, Education, Manding children, Senegal, Society